דצמבר 20, 2018 רועי בן עמי, שותף

משרדי עורכי דין- כך תצלחו את שנת 2018

ההמלצות שלנו לצליחת המשך שנת 2018:

קודם כל לתכנן קדימה, משרדי עו”ד רבים מתנהלים ללא תוכנית עבודה / תוכנית עסקית ואפילו ללא תקציב ופשוט נותנים למציאות לנהל אותם במקום להיערך אליה מבעוד
מועד, הרי כל חברה עסקית מתנהלת עם תקציב ויש משרדי עו”ד רבים, שלא מבינים את הצורך בהכנת והבנת מבנה הוצאות והכנסות המשרד או בעברית הכנת תקציב.

מה צריך לכלול התקציב? 
בבואנו לערוך תקציב אנחנו שואלים את עצמנו מספר שאלות מהותיות, הראשונה שבהם ובה נתמקד הפעם היא, איזה יעד הכנסות המשרד רוצה להציב לעצמו:

ישנן מספר שיטות לבניית יעד הכנסות ונציין אותן לפי רמת המורכבות בעריכתן בסדר עולה:
1. גידול רצוי מהשנה הקודמת, לדוגמא רוצים גידול של 10% מהשנה שהסתיימה, תיתכן גם חלוקה פנימית ויעד גידול נפרד לכל מחלקה או תחום.

2. הצבת יעד הכנסה לעו”ד – מציבים יעד הכנסה לעו”ד ומכפילים בכמות משרות עו”ד הצפויות וכך מגיעים ליעד ההכנסות , לדוגמא משרד עם 30 משרות עו”ד שרוצה הכנסה לעו”ד שנתית של 800 אלף ₪ יכול להציב יעד הכנסות שנתי של 24,000,000 ₪, גם כאן ניתן כבר לעלות רמה בניתוח ולבנות לכל מחלקה יעד הכנסות לפי כמות עו”ד הצפויים אצלה וההכנסה הרצויה לעו”ד בתחום.

3. אילוץ רווח או אילוץ רווחיות – הליך מורכב יותר מהשיטות הקודמות אך כן מתייחס כבר לרווח המשרד, לאחר שאנחנו מבינים מה היקף הוצאות המשרד (שכר מקצועי + תקורה) אנחנו מציבים יעד הכנסות שיאלץ את הרווח לעמוד על סכום מסוים או על רווחיות – שהוא אחוז מסוים מההכנסות. לדוגמא – משרד שההוצאות שבו עומדות על 13 מיליון ₪, ורוצה רווח לשותפים של 7 מיליון ₪ יציב יעד הכנסות של 20 מיליון ₪. דוגמא נוספת – משרד שההוצאות שלו עומדות על 13 מיליון ₪ ורוצה לשמור על 50% רווחיות יציב יעד של 26 מיליון ₪ הכנסות.

4. ניתוח פרטני של ההכנסות בלקוחות עיקריים ובחינת מגמות בלקוחות חדשים – כאן תיערך בחינה של הלקוחות העיקריים של המשרד (לרוב בלקוחות המהווים 80% ממחזור ההכנסות) ובכל לקוח כזה יבחן מנהל הלקוח מה צפויה להיות הפעילות בשנה הבאה – לגדול/ לקטון ומכך לבנות יעד הכנסות לכל לקוח, את הלקוחות הקטנים שאינם ב 80% מההכנסות ניתן סטטיסטית להוסיף וכן יש לבחון את המגמות של כניסת לקוחות חדשים וכמה הם מהווים מהמחזור בשנה שבה התחילו לעבוד איתם, הממוצע הוא שסביב 7% מהמחזור מגיע מלקוחות שלא הכרנו בתחילת השנה. סיכום ההערכות בכל הלקוחות ומלקוחות חדשים נותן תמונה טובה מאד להכנסה הצפויה השנה, שיטה זו לוקחת יותר משאבים להכנתה אבל היא מחדדת לכל שותף ולמשרד במה צריך להתמקד ומאפשרת לאורך השנה בדיקה מהירה לתכנון מול ביצוע.

יש עוד מספר שיטות וכן שילובים בין השיטות השונות אך אלו הן העיקריות, ניתן ליישם את השיטות לא רק למשרדים שלמים אלא גם למחלקות לצוותים ותחומים שונים.